05
یکشنبه, می

امنیت بین الملل

تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مسئولان کشورهای عربی و آمریکایی اخیرا اعلام کردند که واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف جدید امنیتی و سیاسی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و همچنین مصر و اردن تلاش می‌کند مانع گسترش نفوذ ایران در منطقه شود.

کاخ سفید در این باره اعلام کرد که همکاری‌های خود با این کشورهای عربی در زمینه‌های دفاع موشکی، تمرینات نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسایل مانند حمایت از روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه‌ای را تقویت می‌کند.

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه در این باره خبر داد که دولت آمریکا در صدد احیای طرح موسوم به «ناتوی عربی» برای مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است.

دولت ترامپ امیدوار است که درباره این ائتلاف که موقتا «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» خوانده می‌شود، در نشستی که قرار است طی روزهای ۱۲ و ۱۳ اکتبر در واشنگتن برگزار شود، به شکل اولیه بحث و گفت‌وگو شود.

کاخ سفید نیز تاکید کرد که چند ماهی است در حال بررسی طرح تشکیل این ائتلاف که در واقع تشکیل نسخه عربی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، هستند.

صرف نظر از اهداف اعلامی کاخ سفید در راستای پروژه ایران هراسی، به نظر می‌رسد که دوشیدن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از مهمترین اهداف آمریکا از طرح ناتوی عربی باشد.

آمریکا طی دهه‌ها و بخصوص سال‌های اخیر از آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ، بارها این کشورها را دوشیده است و بارها از طریق طرح «ایران هراسی»، قراردادهای میلیاردی با کشورهای عربی برای فروش سلاح و تجهیزات نظامی منعقد شده است که آخرین مورد آن، قرارداد ترامپ تاجر مسلک و عربستان به ارزش ۴۶۰ میلیارد دلار است که ۱۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به فروش سلاح می‌شود که این در نوع خود گران‌ترین قرارداد تاریخی به شمار می‌رود.

البته این جمله ترامپ را هم نباید فراموش کرد که در دیدارش با محمد بن سلمان ولی عهد سعودی در مارس گذشته در کاخ سفید گفته بود که «عربستان کشور خیلی ثروتمندی است و لذا کشور ما باید به قراردهای تسلیحاتی و تجهیزات نظامی امیدوار باشیم.»

از سوی دیگر، ترامپ در آوریل گذشته اعلام کرده بود که برخی از کشورهای خاورمیانه بدون حمایت آمریکا یک هفته هم دوام نخواهند آورد و کشورش در طول ۱۸ سال گذشته، هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده و کشورهای ثروتمند باید هزینه آن را بپردازند.

قطر در چارچوب بحران شورای همکاری خلیج فارس که یک بحران از پیش طراحی شده از سوی آمریکایی‌ها است، ۱۲ میلیارد دلار با آمریکا قرارداد بست تا ترامپ با آن بتواند در کنار دوشیدن امارات و بقیه کشورهای عربی عضو شورای همکاری، بهای حمایت خود را از این کشورها به بهانه تهدیدات ساختگی ایران هراسی بگیرد.

تصمیم آمریکا به تشکیل «ناتوی عربی» در واقع پس از شکست دولت ترامپ در انزوای ایران و خروج او از برجام که بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان امضا شده بود، گرفته شده است و تهدیدات ترامپ در ممنوعیت صادرات نفت ایرانی به «صفر بشکه» و واکنش قاطع ایران در برابر این تهدیدات، خود گویای شکست آمریکا در به انزوا کشیدن ایران است.

مذاکرات قطر با روسیه برای خرید اس ۴۰۰

یک مسئول روس از مذاکرات کشورش با قطر درباره فروش احتمالی سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ به دوحه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، نور محمد خولوف، سفیر روسیه در قطر ضمن اشاره به مذاکرات دوحه و مسکو درباره قرارداد احتمالی فروش سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ به دوحه، گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها درباره امضای توافقنامه‌ای میان قطر و روسیه برای فروش سلاح‌های سبک مانند تفنگ‌های کلاشینکوف و سلاح‌های ضد تانک را تایید کرد.

خولوف اظهار داشت: درباره سامانه‌های دفاع هوایی باید بگویم مذاکراتی در خصوص سامانه‌های اس ۴۰۰ و مشابه آن در جریان است اما این مذاکرات هنوز نتیجه مشهودی نداشته‌اند.

سفیر روسیه در قطر در ادامه گفت: محمد السادة، وزیر انرژی قطر در کنفرانس انرژی مسکو در اکتبر شرکت خواهد کرد.

منبع :ایسنا

قطر قرارداد خرید هواپیماهای نظامی از کانادا را امضا کرد

دوحه – نیروی هوایی قطر قرارداد خرید هواپیماهای نظامی پیشرفته ویژه پرش با چتر را با یک شرکت کانادایی امضا کرد.

وزارت دفاع قطر عصر سه شنبه گزارش داد : این قرارداد با شرکت 'فایکنگ ایر' برای خرید تعدادی هواپیمای ' توین اوتر-
DHC 6-400 توسط سرلشکر ستاد ، خلبان 'مبارک ممد الکمیت الخیارین' فرمانده نیروی هوایی قطر و ' پیتر والکر ' مدیر منطقه ای فروش این شرکت در پایگاه هوایی دوحه امضا شد.
بیانیه می افزاید: سرگرد خلبان ' عبدالله الهدفه' معاون هنگ هواپیماهای ویژه پرش با چتر با بیان اینکه خرید این هواپیماها باهدف نوسازی ناوگان نیروی هوایی صورت می گیرد، گفت که این نوع هواپیما بهترین و پیشرفته ترین نوع آن در جهان محسوب می شود.
بیانیه وزارت دفاع توضیح بیشتری در خصوص تعداد هواپیماهای خریداری شده و ارزش این قرارداد منتشر نکرد.
'خالد العطیه ' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر هفته گذشته اعلام کرد که این کشور یکی از مهم ترین کشورهای منطقه در خصوص کیفیت سلاح های در اختیار محسوب می شود.
قطر از زمان بروز تنش با عربستان، امارات، بحرین و مصر، قرارداد زیادی برای خرید تسلیحات با کشورهای مختلف را به امضا رسانده است که مهمترین آن خرید 10 میلیارد یورویی 12 جنگنده 'رافائل' از فرانسه و 490 خودروی زرهی از شرکت ' نکستر' این کشور بود.
دوحه همچنین قرارداد خرید 24 جنگنده تایفون به ارزش 6 میلیارد دلار با انگلیس و خرید جنگنده های اف – 15 با آمریکا به ارزش 12 میلیارد دلار و خرید 7 کشتی جنگی با ایتالیا به قیمت 5 میلیارد یورو را امضا کرده است .
خرید 62 تانک نوع ' لیوبار -2 ' و خودروهای زرهی از آلمان به مبلغ 2 میلیارد یورو و خرید تانک، هواپیماهای بدون سرنشین و کشتی های جنگی از ترکیه بخش دیگری از قراردادهای نظامی قطر در یک سال اخیر است .
این کشور آوریل گذشته یک قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی از آمریکا به مبلغ 2.5 میلیارد دلار امضا کرد و گفت وگوهایی برای خرید سامانه موشکی اس – 400 از روسیه را هم آغاز کرده است.
عربستان، امارات، بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی با قطر را هم بستند.
این کشورها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کردند . یکی از این شروط پایان دادن به همکاری های نظامی با ترکیه بود.
قطر تاکنون به هیچ یک از این شروط عمل نکرده است. به گفته دوحه دولت های تحریم کننده برای ادعاهای خود دلیل قانع کننده ای در اختیار ندارند و عمل به شروط آنها به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت این کشور است.

منبع :ایرنا

معاهده نظامی 1.5 میلیارد دلاری قطر با یک شرکت نروژی

شرکت "کونگزبرگ گروپن" نروژ تامین سیستم‌های دیجتال و فناوری‌های تسلیحاتی خودروهای نظامی قطر را در قراردادی به ارزش بالغ بر ۱۵ میلیارد کرون نروژ (۱.۹۳ میلیارد دلار) بر عهده گرفت که بزرگترین قرارداد این شرکت تا به امروز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت کونگزبرگ امروز سه‌شنبه اعلام کرد برای قرارداد هشت ساله تامین فناوری تسلیحاتی و سیستم‌های دیجیتالی ‌برای ۴۹۰ خودروی زرهی که تولید شرکت فرانسوی نکستر است، انتخاب شده است.    

قرارداد قطر با این شرکت فرانسوی اواخر سال گذشته در بخشی از بسته خرید نظامی مهم اعلام شد اما نقش این شرکت نروژی پیشتر فاش نشده بود. قرارداد نظامی مذکور بخشی از توافق همکاری گسترده‌تر کونگزبرگ با مقام‌های قطری بر سر برنامه‌های توسعه فناوری صنایع دفاعی و دریایی و دیجیتالی شدن است.

سهام‌ کونگزبرگ گروپن با اعلام این خبر رشد کرده و با سعود ۷ درصدی به بالاترین میزان یعنی ۱۸۵.۶ کرون نروژ رسید.

منبع :ایسنا

پایان رزمایش دریایی مشترک قطر و فرانسه

یروی دریایی قطر تمرین نظامی مشترکی را با نیروی دریایی فرانسه در آب‌های منطقه‌ای قطر برگزار کرد که این تمرین نظامی چهار روز به طول انجامید.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، وزارت دفاع قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای دریایی قطر و فرانسه تمرین عبور آموزشی مشترک را اجرا کردند و تمرین‌های دریایی شامل دفاع و حمله هوایی، یورش و بازرسی و تفتیش دریایی، دفاع از کشتی‌ها در وسط دریا و عملیات هلی برن بود.

وزارت دفاع قطر زمان آغاز و پایان رزمایش‌ها را اعلام نکرد و تنها به این نکته اشاره کرد که این رزمایش‌ها چهار روز به طول انجامید.

در بیانیه وزارت دفاع قطر همچنین آمده است: هدف از این تمرین‌های دریایی تبادل تجارب، ارزیابی سطح توانمندی‌های دستگاه‌ها و نیروهای دریایی، تحکیم روابط دریایی مشترک میان قطر و فرانسه و نیز ارتقای سطح توانایی عملیاتی ناخدای کشتی‌ها بود.

در بیانیه مذکور در عین حال مطرح شده است، در این تمرین‌های نظامی فرماندهی ناوگان‌ نیروی دریایی قطر، نیروهای دریایی ویژه، نیروهای هوایی قطر (شاخه جنگنده‌ها) و نیروهای دریایی فرانسوی مشارکت داشتند.

طبق بیانیه وزارت دفاع قطر، این تمرین‌های نظامی در چارچوب توافق‌نامه‌های همکاری دوجانبه در زمینه‌های آموزش و برنامه‌ریزی در تمامی ماموریت‌ها و وظایف نظامی صورت گرفت.

منبع :ایسنا

قرارداد تسلیحاتی سه میلیارد یورویی قطر با ایتالیا

قطر پس از عقد قراردادهای تسلیحاتی با ترکیه و آمریکا، این بار از امضای قراردادی برای خرید ۲۸ فروند هلی کوپتر نظامی از ایتالیا به ارزش سه میلیارد یورو خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الیوم السابع مصر، قطر در سومین قرارداد تسلیحاتی که پس از آغاز بحران منطقه خلیج فارس به امضا رسانده، مبلغ سه میلیارد یورو را به خرید ۲۸ فروند هلی کوپتر مدل ان اچ ۹۰ از شرکت لئوناردوی ایتالیا اختصاص داد.

روزنامه قطری العرب نوشت: در مراسم امضای این توافقنامه خالد بن محمد العطیه، معاون نخست وزیر قطر و وزیر مشاور این کشور در امور دفاعی و نیز روبرتا بینوتی، وزیر مشاور ایتالیا در امور دفاعی حضور داشتند.

مشوط فیصل الهاجری، فرمانده یگان هلی کوپتری نیروی هوایی قطر این قرارداد تسلیحاتی و توافقنامه را در تقویت و ارتقای این یگان بسیار موثر دانست.

وزارت دفاع قطر از امضای قرارداد خرید هلی کوپترهای مدل ان اچ ۹۰ از ایتالیا در حاشیه نمایشگاه و کنفرانس دفاعی دوحه خبر داد.

همچنین قطر توافقنامه‌ای را با ایتالیا برای تجهیز جنگنده‌هایش به موشک‌های دور برد و نیز تحویل هلی‌کوپترهای سبک برای اهداف آموزشی به امضا رساند.

شرکت ایتالیایی لئوناردو در این قرارداد متعهد به تحویل این هلی کوپترهاست.

مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرد کار تحویل هلی‌کوپترهای یاد شده به قطر از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد و این قرارداد شامل آموزش خلبانان و کادر فنی خواهد بود.

از زمان آغاز بحران در منطقه خلیج فارس دوحه حدود ۳۰ میلیارد دلار را در قراردادهای تسلیحاتی هزینه کرده است.

از جمله قراردادهای تسلیحاتی اخیر این کشور خرید جنگنده‌های اف ۱۵ از آمریکا، جنگنده‌های رافال از فرانسه و تایفون از انگلیس هستند.

منبع :ایسنا

امضای توافق امنیتی میان ناتو و قطر

پیمان ناتو توافقی را با وزارت دفاع قطر پیرامون تحکیم همکاری میان دو طرف در زمینه امنیتی امضا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد، امضای این توافق با حضور طارق خالد العبیدی، رئیس بخش همکاری نظامی بین المللی در وزارت دفاع قطر و روسا گوتیمولر، معاون دبیرکل ناتو صورت گرفت و دو طرف در مراسم امضای این توافق بر اهمیت همکاری میان ناتو و قطر در چارچوب طرح همکاری "استانبول" تاکید کردند.

در بیانیه ناتو آمده است: این توافق در زمینه امنیتی خاستگاهی را برای حمایت از روند تبادل اطلاعات محرمانه که همسو با اصول تصویب شده توسط تمامی ۲۹ کشور عضو این پیمان باشد، به وجود می‌آورد.

طبق این بیانیه، چنین توافق‌هایی توسط کشورهای شریک با ناتو که خواهان همکاری با این پیمان هستند، امضا می‌شود.

تمامی چهار کشور شرکت کننده در طرح همکاری استانبول (بحرین، کویت، قطر و امارات) توافق‌های جداگانه‌ای را با ناتو منعقد کرده‌اند.

 

منبع :ایسنا

مقالات دیگر...